Wyzwania związane z rekrutacją w dobie niskiego bezrobocia

  • Data publikacji 26 listopad 2024

Obecny rynek pracy w Polsce charakteryzuje się utrzymującą niską stopą bezrobocia. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego stopa bezrobocia rejestrowanego we wrześniu 2024 roku wynosiła 5,0%, co jest kontynuacją trendu obserwowanego również w poprzednich latach (źródło). Niska stopa bezrobocia z jednej strony świadczy o stabilnym rynku pracy, ale z drugiej powoduje wyzwania dla pracodawców, którzy muszą podejmować coraz większy wysiłek, by przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników.

Ograniczona dostępność kandydatów

Przy niskim bezrobociu znacznie trudniej jest znaleźć kandydatów, którzy są aktywnie poszukujący pracy. Wiele osób już jest zatrudnionych, a ci, którzy pozostają na rynku, często wybierają spośród licznych ofert.

Dla pracodawców oznacza to konieczność przyciągania nie tylko osób bezrobotnych, ale także tych, którzy rozważają zmianę zatrudnienia. W takich warunkach kluczowe staje się budowanie marki pracodawcy i wyróżnienie swojej oferty w tłumie innych propozycji.

Złożoność procesów rekrutacyjnych

Niska podaż kandydatów wiąże się z wydłużeniem czasu poszukiwań. Procesy rekrutacyjne są bardziej wymagające, a firmy muszą inwestować więcej w promocję swoich ofert.

Oprócz standardowych metod rekrutacji, takich jak publikowanie ogłoszeń, firmy coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia – od rekrutacji w mediach społecznościowych po bezpośrednie dotarcie do potencjalnych pracowników przez headhunting.

Rosnące oczekiwania kandydatów

W warunkach niskiego bezrobocia kandydaci stają się bardziej wymagający. Oprócz wynagrodzenia coraz większą rolę odgrywają inne czynniki, takie jak:

  • możliwość rozwoju zawodowego,
  • elastyczne godziny pracy,
  • benefity pozapłacowe (np. prywatna opieka medyczna, karnety sportowe),
  • pozytywna opinia o firmie w mediach społecznościowych.


Pracodawcy muszą dostosować swoje oferty do zmieniających się oczekiwań, by móc skutecznie przyciągać najlepsze talenty.

Konkurencja lokalna i międzynarodowa

Oprócz rywalizacji między firmami na lokalnym rynku pracy, coraz większym wyzwaniem staje się globalizacja rynku pracy. Polskie firmy, szczególnie z branż takich jak logistyka, produkcja czy budownictwo, coraz częściej konkurują z pracodawcami z innych krajów, którzy oferują wyższe wynagrodzenia lub korzystniejsze warunki zatrudnienia.

Dla wielu firm rozwiązaniem staje się sięganie po pracowników z zagranicy, co z kolei wymaga znajomości procedur formalnych, wsparcia w adaptacji pracowników i inwestycji w komunikację międzykulturową.

Utrzymanie pracowników w firmie

W warunkach niskiego bezrobocia wzrasta również liczba pracowników rozważających zmianę pracy. Dla firm oznacza to konieczność dbania nie tylko o przyciąganie nowych pracowników, ale także o zatrzymanie tych, którzy już są częścią zespołu.

Stabilność zatrudnienia można budować poprzez:

  • oferowanie jasnych ścieżek rozwoju,
  • regularne badanie satysfakcji pracowników,
  • wprowadzanie programów motywacyjnych,
  • zapewnienie dobrych relacji między kadrą zarządzającą a pracownikami.


W obliczu wyzwań, jakie niesie niskie bezrobocie, współpraca z doświadczonym partnerem może znacząco ułatwić proces rekrutacji. Agencja pracy Intraservis Group wspiera firmy w znajdowaniu odpowiednich pracowników, niezależnie od branży czy lokalizacji. Dzięki naszemu doświadczeniu i znajomości rynku pracy pomagamy pracodawcom radzić sobie z nawet najbardziej wymagającymi rekrutacjami.

Zapraszamy do kontaktu i omówienia potrzeb Twojej firmy – skontaktuj się z nami.

Przeczytaj również:

Szukasz pracowników? Nie masz czasu?
Zostaw numer.

Numer telefonu zostanie wykorzystany do pierwszego kontaktu. Nie archiwizujemy numerów podanych w formularzu i nie przekazujemy go innym podmiotom.

Szukasz pracy?
Шукаєте роботу?

Zacznijmy współpracę już teraz

Wypełnij krótki formularz i określ swoje potrzeby, a my wkrótce skontaktujemy się z Tobą lub zadzwoń teraz:

22 300 80 10